مدتی است که دیگر نمی نویسم...! اما چه باید نوشت؟
نه اینکه توان نوشتن یا جستجو در پی مطلبی را نداشته باشم که حاصل آنرا در قالب مقاله یا نوشته ای علمی تحویل دهم...
زمان هر چقدر کوتاه و تنگ باشد اگر هدفی ارزشمند و معلوم باشد مطمئنا حاصل آن چیزی جز توفیق نخواهد بود.
هدفم نوشتن مطلبی است که به طریقی مناسب و مفید طبع آدمی باشد
وقتی مطلبی یا نشانه ای شما را به فکر وادار نکند یا نشانه باطل است یا درون آدمی همچنان ناشناخته مانده که فکر توان نمیدهد و در عوض همیشه بدنبال گمشده ها در عالم بیرون باشد!
هر مطلبی که مشوق کشف عالم ناشناخته ی جسم و روحمان باشد یک گام مفید و یک نگاه زیبا و یک درک والایی است که بسته به میزان شناخت و معرفت از خود ما را به ناشناخته های دیگر آشنایی میدهد که هر یک کلید دروازه ی عالمی دیگر است.
آدمی آزاد خلق شده اما جایگاه آزادی خود را همیشه به شرایط بیرونی نسبت میدهد!
با دیدن نام گیاهان سحرآمیز و یا درک علمی عملی تاثیرات این گونه های طبیعت شاید به وجد آمده و آنرا مقوله ای ارزشمند برای تحقیق بدانید...
جنبه ی کارآمد این علم زمانی است که درمانی صورت گیرد و یا تاثیرات پیشگیرانه ی آن واقع شود.
اما براستی برای درمان و یا پیشگیری از یک درد یا پلیدی جسمی و روحی چه شرایط و چه پیش نیازهایی لازم است؟!... آیا همین که بدانیم مثلا چای زعفران مفرح اوقات است کفایت میکند؟!... یا از آن برتر اینکه بدانیم چه عاملی مکدر اوقات است؟!
مطلبی که همیشه در پاسخ نامه های دوستان به آن اشاره میکنم این است که بدنبال عوامل باشند نه معلولات... بخش عمده ی بیماریها و یا پلیدیهای روحی آدمی تنها با ارزش فکر و القاء قابل درمان یا پاکی و نیکی است.
اما آدمی مخصوصا امروزی اش بیشتر عادت کرده از پس وقوع هر مطلب برآید و عامل را فقط یک مسئله ای طبیعی و خارج از کنترل تلقی کند.
پله پله تا عوامل پیش رفتن و بدنبال آن شناخت کافی از آنها ما را در کنترل یا پیشگیری وقایع ناگوار یا تسریع وقوع خوشایند معلولات کمک میکند... هر چند همیشه تاثیر 1درصدی امور خارج از توان آدمی ما را به این خیال وا می دارد که هیچ از عهده اش برنمی آید... چه پیشگیری باشد چه درمان.
هر چه میزان پیشروی ما به سمت و سوی عوامل بیشتر باشد به همان نسبت در شناخت کافی آنها توفیق حاصل شده!... و در نهایت کنترل آنها به سمت مسیری مطلوب و صلاح طبع آدمی.
با خودم مدتی زمزمه کردم که چه بنویسم... همچون همیشه بنویسم چای زعفران مفرح اوقات است؟ و بدنبال آن مخاطبینی راضی و خشنود از درک مسئله ای جدید که هر روزه میتواند یاریگر آنها شود داشته باشم و یا کم کم پا را فراتر گذاشته و به عوامل فکر کنم و نوشته ای از آن؟...
نتیجه این شد که به عوامل که همیشه علت هر معلولی است بپردازم... مدتی در این خیال بودم که امشب با نامه ای متفاوت برخوردم... نامه ای که در آن درخواست کمک در تحقیق یا درخواست نسخه گیاهی! نشده بود... حتی مخاطب این مطالب هم نبوده بلکه در جایی دیگر و در موضوعی متفاوت مخاطب نوشته ای کوتاه با اشاره ای علمی بوده و سوالی را پرسید که جرقه ای شد برای پرداختن به عوامل موثر در سلامت و به عکس آن خباثت جسم و روح.
برای رسیدن به عوامل پیمودن راه شرط لازم است... حرفی از راه و مسیر که به میان آید فاصله معنا میدهد و از پس آن معنای زمان برجسته میشود.
هر چیزی که فارغ از زمان شود از مقیاسهای درک و شناخت ما خارج میشود.
مدتی به ستارگان و ستاره شناسان و تعاریف آنها در درک فاصله و زمان صرف کرده بودم و یافتم که در کهکشانها هم مقوله های فارغ از زمان معنا نمیدهد... حتی تعاریف شناختی همچون نور را در مقوله ای بنام سیاه چاله ها نمیتوان گنجاند.
مدتی که به تاریخ طب سنتی و تبتی و هندی پرداختم یافتم که در تعاریف آنها همگی یک محوطه یا یک فاز سیاه ناشناخته در بدن در تماس روح و جسم تعریف شده.
این سیاهی های جذاب و مغناطیس وار را به نوعی میتوان به فاز مرگ تشبیه کرد و یا همچون تنگه ی شیشه های ساعت شنی قدیم که میزان خروج دانه ها را تا به آخر مشخص میکند... پیشنیاز درک این موضوع درک و شناخت پیوستگی امور است... همچون پیوستگی مرگ و زندگی یا سلامتی و ناخوشی.
حال پس از این مقدمه به موضوع سلامت بپردازیم...
یکی از عوامل تعیین سلامت را به شخصه تا هورمونها پیش گرفتم و تعقیب کرده ام... هورمونها از دوران جنینی تا به هنگام مرگ تمام خصوصیات و شخصیت و حتی جنسیت آدمی را تعیین میکند.
این خصوصیات و شخصیات و جنسیت آدمی تاثیرات بزرگ و مهمی در تعیین میزان سلامتی ایفا میکند اما چگونه؟
هورمونهایی که از رنگ پوست و مو و میزان مو و عامل تعیین کننده میزان ترشح شیره ی معده به جهت هضم غذا تا عامل تعیین کننده ی واحدهای دفاعی و فعالسازی مکانیسم دفاعی بدن نقش ایفا میکنند در تعاریف عالم خارج از بدن و بیرونی هم به کارگردانی روحیات و خصوصیات رفتاری انسانها می پردازد و نتیجه را همیشه به همان نقطه ی آغاز برگشت میدهند... یعنی همان آدمی... درست همچون همان ساعت شنی که جریان همیشگی آن از همان نقطه و به همان عامل برمیگردد.
حال برای رسیدن به شناخت این هورمونها نیازمند دو مفهوم تعریفی زمان و مسیر یا مکان هستیم تا بتوان به بطن و قلب عامل هورومونی رسید که معلول آن شاید به حالت بیماری در بدن بروز کرده باشد! و با شناخت آن بتوان نحوه ی درمان و زمان آن را تعیین کرد.
این دو مفهوم را چگونه میتوان شناخت که پس از آن به شناخت هورمونی رسید؟...
تحت چه شرایط و زمانی هورمونها با چه میزانی و در کجا ترشح ترشح میشوند؟... مثل این میماند که کتابی را از فصل آخر به اول بخوانیم!... همین کاری که همیشه انجام میدهم!... شما هم امتحان کنید... دیگر به جملاتی همچون... تعریف فلان بحث یا مقوله را بعدا در فصل های آینده خواهیم داشت را نمی بینید!...
از این به بعد اینگونه میتوان به موضوعات بهتر پرداخت... با ره گیری این عامل(هورمونها) شاید براحتی آب خوردن بتوان چندین موضوع را بحث و نتیجه گرفت.
مسئله این است... زمان و هورمون...!
نظر شما چیست؟... آیا عوامل دیگری که تا این حد تاثیرگذار در مقوله ی سلامت باشد شناخته اید؟... تجربیات یا یافته های شخصی خود را برایم ارسال کنید...
همچون همیشه هیچ نامه ای را بی پاسخ نمی گذارم.
- داروی ایرانی ایدز با بالا بردن سطح ایمنی بدن بیماران مبتلا به ایدز را در برابر این بیماری مقاوم میکند و طول عمر با کیفیت تری را به آنها میدهد.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: استراتژی اصلی درمان ایدز در دنیا اکنون بیشتر روی داروهای شمیایی ضد ویروسی است که به علت تحقیقات گستردهای که در این زمینه انجام میشود این داروها بسیار گران قیمت هستند و به همین علت بسیاری از بیماران در آسیا و آفریقا و جهان سوم به این داروها دسترسی ندارند.
وی اضافه کرد: دو استراتژی دیگر ، تولید واکسن این بیماری و داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، واکسن ایدز هنوز در دنیا تولید نشده است اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، در مورد داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی نیز قبلا داروی اینترفرین تولید شده بود که به علت عوارض بالای آن اکنون جایگاه چندانی برای مصرف ندارد.
وی گفت: داروی گیاهی ایرانی ایدز از همین دسته داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که با اطمینان میتوان اثربخشی، امنیت و عوارض نداشتن آنها را اعلام کرد.
وی گفت: اگر قرار بود این دارو مصرف دائمی داشته باشد با اثربخشی تایید شده آن یک دستاورد بزرگ بود اما جالب تر این است که پس از مصرف 90 روزه این دارو سطح ایمنی بدن بیمار تا یکسال بالا میماند.
- کامران باقری لنکرانی، در مراسم معرفی داروی گیاهی ایرانی ایدز در تالار امام بیمارستان امام خمینی با اعلام رسمی تایید این دارو و ورود آن به بازار مصرف از یکماه آینده، افزود: این دارو سطح cd4 بیماران را که نشانه سیستم ایمنی بدن آنان است از حدود 350 تا 400 به بیش از دو برابر ارتقا میدهد و به این ترتیب بیماران را در برابر عفونتهای ثانویه که عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV است مقاوم می کند.
تاکنون این دارو برای 200بیمار مبتلا به ایدز استفاده شده و ثابت شده است که پس از یک دوره درمان دارویی 90 روزه سطح ایمنی بدن تا یکسال بالا می ماند.
برای ساخت این دارو که ابتکار دانشمندان ایرانی است، محققان کشور طی 6 سال در 15 مرکز مختلف تحقیقاتی فعالیت کرده اند و مطالعات بالینی و پایه زیادی برای اثبات اثربخشی، کیفیت و نداشتن عوارض آن انجام شده است و اکنون به تایید وزارت بهداشت رسیده و به زودی تاییدیه های جهانی را نیز اخذ می کند.
وزیر بهداشت گفت این دستاورد بزرگ ملی حاصل تلاش محققان داخلی و همراهی وزرای بهداشت سابق به خصوص دکتر فرهادی و دکتر پزشکیان است.
باقری لنکرانی اضافه کرد: در کشور ما نیز اکنون حدود 14 هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شدهاند و حدود 1700 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادهاند.
اخبار مرتبط: (لینک ها در صفحات جدید باز می شوند)
> /IMOD ارمغانی از ایران برای بشریت/
> کشف داروی ایدز حاصل روحیه دادن رهبر معظم انقلاب به جوانان است
> گزارش تصویری معرفی داروی ایرانی "ایدز"
> داروی ایرانی ایدز سیستم ایمنی بدن بیماران را تقویت میکند
> اعلام کشف داروی کنترل عوارض ایدز در ایران
> لنکرانی و جزییات داروی کنترل ایدز ایران
> Iran discovered herbal cure for AIDS
> Iran unveils Aids herbal remedy
بزودی، افتتاح بزرگترین مجتمع تولید داروهای نوترکیب غرب آسیا در ایران
و امروز روز ملی خلیج فارس است
به پیشنهاد وب نوشت گروهی ایروا ، امروز، روز ملی خلیج فارس، همه وب نویسان ایرانی در اقدامی هماهنگ مطلبی در بزرگداشت این روز در وب نوشت های خود منتشر می نمایند
پیوند های مربوط: کاریکاتورهای خلیج فارس، خلیج فارس گهواره تمدن عالم ؛ گزارش خبری به مناسبت روز ملی خلیج فارس،
ریحان گیاه مقدسی است که دارای خواص چندگانه می باشد و در بسیاری از بیماریها استفاده می شود. از زمانهای قدیم، پشینان و اجداد ما اعتقاد به قدست و خواص داروی آن داشته اند.
مطالعه وتحقیقات ثابت کرده است، مصرف مداوم ریحان به مدت 3 ماه، باعث درمان بیماریهایی مانند سرما خوردگی، سرفه، سردرد، خستگی چشم، ضعف، اسهال، فشار خون بالا با پایین، مشکلات قلبی، چاقی، ترشی معده، یبوست، مشکلات کلیوی، سنگهای مثانه و دردهای نقریسی می شود.
این گیاه برای افزایش مقاومت و استحکام بدن در برابر بیماریها که در نتیجه کمبود ویتامین های A, C هستند نقش عمده ای دارد.
مصرف مدوام ریحان می تواند باعث بهبود چین و چروکهای دست و صورت شود. هم چنین در بیماریهای زنان، مشکلات پوستی و تب نیز کاربرد دارد. برای بیماران مبتلا به سرطان نیز مصرف این گیاه توصیه می شود.
روش تهیه آن:
- سی یا چهل عدد برگ ریحان (تولسی) را خرد کنید.
- یک قاشق غذا خوری ماست شیرین به برگهای ریحان که قبلا خرد کرده اید اضافه کنید. به جای ماست از یک یا دو قاشق عسل نیز می توان استفاده کرد.
این مخطوط دارویی را صبحها ناشتا به مدت سه ماه مصرف کنید.
به خاطر داشته باشید باید یک ساعت بعد از مصرف دارو، صبحانه خورده شود.
مصرف این دارو هر روز یک مرتبه به مدت سه ماه می باشد. اما در مورد سرطان و سایربیماریهای مزمن دو یا سه بار در روز نیز می توان توصیه کرد.
قابل توجه:
ماستی که به ریحان اضافه می شود نباید ترش باشد و باید از ماست شیرین استفاده کرد.
در مورد کودکان، یک چهارم قاشق چای خوری برگ خردو له شده ریحان را بامقداری عسل مخلوط کنید. در این مورد از مصرف ماست باید خودداری شود. مصرف شیر نیز توصیه نمی شود.
سعید رجب نژاد
www.nanopharm.blogfa.com
دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه همدرد در کشور هندوستان
Published in “Light on Ayurveda” (loaj.com)
©by Prashanti de Jager
For over five millennia, the esteem that Tulsi ~ Holy Basil has earned makes it one of the most cherished and truly legendary of India’s healing herbs. From general well-being to acute critical imbalances, Tulsi’s magnanimous healing nature is used and honored daily by millions. As shown below, modern research has confirmed dozens of Tulsi’s traditionally known actions and therapeutic uses including its remarkable adaptogenic and anti-stress activities, as well as its powerful support for the immune system.
The most sacred herbs of India are likely Soma, Tulsi and Lotus, and of these Tulsi, no doubt, inspires the most personal devotion. Where most herbs are considered to be forms of the Goddess, Tulsi is a considered to be a Goddess herself. One legend is that a Goddess incarnated as Binda and, after spending a lifetime as a very close devotee of Krishna, serves to this day as the herb Tulsi, which leads to one of Tulsi’s many names, Vishnupriya, the beloved one of Vishnu. There are some followers of Krishna that have such a high regard for Tulsi that they would never dream of actively consuming Tulsi as a medicine, but rather choose to passively receive her healing power from her presence alone, which in India is ubiquitous. Most traditional homes and Temples in India will have at least one Tulsi plant, the care of which is a form of bhakti yoga, a beautiful ritual that usually melts the person into a union with nature. This ritual is especially focused on Tulsi Jayanti, the birthday of Tulsi on Karttika Shukla Dwadasi, the 12th day of the bright half of the moon during mid-October to mid-November, as well as every Shukla Dwadasi during the year. How many herbs do you know that have a birthday?
Wearing a Tulsi mala, a necklace of 108 beads carved from Tulsi’s woody stems and worn around the neck or wrist, is a common way to benefit from the power of her presence which includes psychic protection and spiritual nourishment. In the Padmapurana Lord Shiva tells the sage Narada about this power:
“Oh Narada, wherever Tulsi grows there is no misery. She is the holiest of the holy. Wherever the breeze blows her fragrance there is purity. Vishnu showers blessing on those who worship and grow Tulsi. Tulsi is sacred because Brahma resides in the roots, Vishnu resides in the stems and leaves and Rudra resides in the flowering tops.”
Tulsi is a very friendly herb and consistently lends herself well in all sorts of therapies. Tulsi tea, simply a hot infusion of dried leaves, must be one of the more enjoyable forms of medicine we can experience as well as an excellent anupana for other botanicals and treatments. Tulsi is both a ‘first-reach’ herb in most cases of cough, colds, flu and fever, as well as a ‘last-resort’ when nothing else seems to work. Tulsi is a warm blessing that can be enjoyed by most people throughout the year for a vast array of physical, mental, emotional and spiritual benefits.
Energetics Summary
· Gana: Surasadi, Shvasahara, Shirovirechana
· Guna: Laghu (light) & Ruksha (rough)
· Rasa: Katu (pungent) & Tikta (bitter)
· Virya: Ushna (warming in the case of Tulsi, not hot)
· Vipaka: Katu (pungent)
· Dosha: Relieves Kapha & Vata
· Prabhava: Lowers fevers
· Manas Tri Guna: Sattva
Comparing the Incomparable
Though Tulsi literally means ‘The Incomparable One,’ I feel that to introduce her to Western practitioners it is useful to compare her to herbs typically known in the West. Tulsi is:
· An anti-stress adaptogen like Ginseng or Suma or Maca
· An Immune system booster like Echinacea
· An anti-biotic like Garlic or Clove
· An anti-viral like Turmeric or Elderberry
· A digestive like Ginger, Oregano or Thyme
· An anti-pyretic like Mint or Aspirin
· A smudging herb like Sage and Cedar
Krishna Tulsi | Vana Tulsi | Rama Tulsi |
Differentiating between Rama, Krishna and Vana Tulsi
When using Tulsi one of the first questions people have is, ‘Which Tulsi should I use?’ Rama Tulsi, also known as Svet or Shukla, meaning white, and Krishna Tulsi, also known as Shyama, or black, are both varieties of Ocimum sanctum. Rama Tulsi is actually very green while Krishna Tulsi is deep magenta, often bordering on purple. Though Krishna is used more for its clearing action, as in clearing toxins out of the head, and Rama is used more for its dipana actions, to increase the digestive fire, for the most part the two varieties can be used interchangeably. The chemotypes of the two varieties can vary greatly depending on when and where they grow, which also supports Bhavamisra declaring them as having similar actions in Ayurveda’s main herbal, the Bhavaprakash.
In my wandering through India I have often heard Vaidyas say that the Krishna Tulsi is stronger. Personally I feel the Krishna is more fiery, yet I have felt more drawn to Rama Tulsi, which seems smoother and more congenial, which simply makes the point that the usage often depends on the taste of the person. Physically, Krishna Tulsi is a much larger plant. Where Rama Tulsi usually does not grow larger than 3 feet high with stems about 1/2 inch thick, I have had several Krishna Tulsi plants that grew over 6 feet tall and 5 feet across with stems over 2 inches thick, almost like a small tree. Those Tulsi ‘trees’ made quite the mala and gives more meaning to the term ‘Vana,’ which can mean a forest or grove. Vana Tulsi is Ocimum gratissimum and has many of the same properties as Rama and Krishna Tulsi, depending on what chemo-type it is.
So what is the answer to the question? For me a blend of Rama, Krishna and Vana, 2:2:1, works.
Tulsi’s Ganas (groups)
Using the synonym ‘Surasa,’ Bhavamisra puts Tulsi into its own group, or gana, the Surasadi gana, which also includes herbs like vidanga (Embelia ribes) and Bala (Sida cordifolia). He says that this class of herbs removes Kapha and are krimihar, they kill worms. Bhavamisra also keeps it in Puspa Varga group, the flower section of the Bhavaprakash, that includes hibiscus, rose, jasmine and lotus. Todaramalla, who might have worked with Bhavamisra in Oudh during the 16th century, also places Tulsi in the Surasadi group, a collection of herbs that he says treats kapha, parasitic infections, rhinitis, anorexia, asthma, cough and topical ulcers. Charaka places it in the Shvasahara group, those herbs that remove shvasa, or difficult breathing, as in cough and asthma. Sushruta places it in the Shirovirechana group, errhine herbs that can clear the head. In western Botany, Tulsi is considered to be in the Labiatae family, a gana that also includes other Ocimum species, like Basil, as well as coleus, yerba buena, oregano, marjoram, thyme and all the hyssops, sages and mints.
Respiratory System
Tulsi’s action on the respiratory system is famous and makes it one of the main herbs for coughs and colds, and especially asthma and bronchitis. Tulsi tea with honey is a good expectorant especially in cases where kapha and fever are involved. Kaphaja kasa, coughs of kapha nature, can be treated with fresh Krishna Tulsi juice with honey. Bhringaraja can be added to this. A strong tea of freshly dried Tulsi will also work wonders in both treatment and prevention. Using many markers including frequency of attacks, eosinophil count, sputum blood count and breath capacity, a clinical trial of 15 patients showed that Tulsi was very effective in the treatment of bronchial asthma.
Note that often with Tulsi the fresh juice, or swarasa, is recommended. Though this is an amazing and optimal way to use Tulsi (In India I juice the Tulsi in my wheat grass juicer), Sarngadhara reminds us that the dried herb placed in twice the amount of water for 24 hours and then filtered is also a ‘good swarasa.’ What I do is similar to making herbal oils: I put the herbs in a glass jar, add warm water, and then shake it several times over the course of Sarngadhara’s 24 hours. I always add mantra and usually add yantra by placing on the jar a copper plate embossed with the Sri Yantra.
Circulatory system
Tulsi is an excellent heart tonic and can be combined with the colder Arjuna and slightly warm Hawthorne to make a tridoshic remedy that builds and purifies the heart. Drinking Tulsi tea one quickly feels what a friendly cordial herb this is, and indeed it is well known in the classic literature for its warming benefits for the heart, hrdhyoshna, as Bhavamisra describes. Tulsi also treats asra, general vitiation of the blood, and many other specific blood diseases. A double blind, placebo controlled study on stress related arterial hypertension indicated that in two weeks Tulsi powder was able to drop the blood pressure in 25 patients an average of 26 mm Hg.
Fevers
A primary prabhava, or special action, of Tulsi is its ability to bring down fevers. Some warm herbs do relieve surface heat, and thereby can cool the body, but Tulsi’s febrifuge actions seem to work with a mechanism that focuses more on the core dynamics of the body, and can thus remove deep, old, mysterious and periodic fevers. In the 14th century Sarngadhara stated that the fresh juice of Tulsi taken with black pepper powder cures vishama jwara, periodic fevers such as malaria. A folk remedy for fever is to cook onion and Tulsi in coconut oil and apply this to the head of the person after the oil cools.
During a deadly outbreak of viral encephalitis in Northern India in 1978 a test was done comparing Tulsi with the standard Allopathic treatments. At a dose of only 2.5 grams of Tulsi powder taken 4 times daily there was survival and complete recovery in 60% of the patients using Tulsi and an unfortunate survival of none of those treated with Allopathy. For ethical purposes, no placebo was used. Anecdotally, I can offer a personal observation here. During the early 90’s while I lived in India it was common for many of my friends to come down with an intense viral flu at least twice a year, a flu that would totally knock out even the strong for two to three weeks. After Tulsi became our main chai in the mid 90’s, it became rare that one of us would get this flu and if someone did, the severity was significantly reduced. This makes Ma Tulsi a must when living in India with children.
Digestion
Tulsi is a dipana, an herb that improves the digestive fire, and so acts as an appetizer and digestive. . Taking a decoction of the root or leaves of Rama Tulsi with dried ginger is a quick way to remove indigestion. Many digestives are downright hot, like powdered ginger, cloves and black pepper, and some are cooling, like the mints, but Tulsi is just warming and thus more tridoshic than the typical digestive. It is used in many digestive therapies including anorexia, emesis, abdominal pain, and to clear worms from the GI tract. Tulsi seeds soaked in water make a type of kheer or pudding that is useful in dysentery. In Germany you can buy yogurt with Ocimum seeds in it which would be excellent in many conditions.
Ayurveda recognizes that there is really only one digestive fire, one agni, that digests and transforms at all levels of being. Tulsi is one of the rare ‘digestives’ that stimulates and nourishes the agni at all the levels, from the ‘fire’ that digests our food to the agnis of prana, the agnis of the five senses, the agnis of the mind that digests sensory input into mental perceptions and further into intellectual constructs and belief systems. Tulsi works beyond the mind even as she stimulates the soul level agni, jiva agni. Her intimate relationship with agni is one of the keys to her great physical, emotional and spiritual value to anyone interested in attaining their greatest potential by optimizing the performance of this panchkoshic vehicle of consciousness we call the human being.
Tulsi as an Adaptogen
An adaptogen is an herb that improves the systemic response to stress and usually enables one to enjoy more stamina, less stress and a stronger immune system. In terms of Ayurveda, most herbs that increase Ojas could be called adaptogens, herbs like Ashwagandha and Guduchi. Dozens of studies have shown Tulsi to be a premier adaptogen. For instance a placebo controlled study with 20 patients showed that Tulsi significantly increased cell-mediated immunity, both in the number of immune defense cells and also in their activity. T-cell activity was shown to increase making Tulsi a candidate for further research in AIDS treatment, especially in light of Tulsi’s strong anti-viral activity. Another placebo controlled test with 27 males suffering from Chronic Fatigue Syndrome showed excellent results from Tulsi at a dose of only 500 mg per day for three months.
Ears, Eyes and Nose
Add fresh garlic juice after you cook Tulsi in mustard oil and then place this warm medicated oil in the ears to remove ear aches, especially kaphaja karna sula, ear aches of a Kapha nature. I like to make remedies like this a little on the hot side and then the cooling process allows time for the energetics to ‘unpack’ or ‘unfold’ and synthesize, so that by the time you are using it you are using a single entity, not several things mixed together.
To treat conjunctivitis the juice of Tulsi mixed with honey is used as a collyrium to either wash the eyes or spread on the tender skin below the eye. A cosmetic side benefit of this toning treatment will be fewer wrinkles. In the cases of acute conjunctivitis in children, Kashyapa recommends a three day treatment with eye drops made from Tulsi juice, Jasmine leaves, Licorice and other herbs. For painful eyes Tulsi juice in goats milk is applied. Tulsi is also used for pratisyaya, rhinitis.
What Modern Ayurvedic Experts Say
Many of the people most responsible for bringing Yoga to America were disciples of Swami Sivananda of Rishikesh, who was also quite an Ayurvedic Doctor. He feels that Krishna Tulsi is stronger medicinally and that Tulsi in general is useful in any disease that involves Kapha. After spending time in his Forest Acadamy on the hill above Muni-ki-reti I can attest to the number of mosquitoes and snakes that can detract one from one’s Sadhana, and indeed he recommends meditation amongst Tulsi plants to minimize these buzzing distractions. He also treats snake and scorpion bites, common in Rishikesh monsoons, internally with a tablespoon of Tulsi juice, and externally with poultice of Tulsi leaves after rubbing Tulsi juice into the wound.
In what might be the best Ayurvedic herb book for Westerners to date, ‘The Yoga of Herbs,’ Dr David Frawley and Dr Vasant Lad say about Tulsi, and I paraphrase: “Its quality is pure sattva…opens the heart and the mind…clears the aura and strengthens the immune system…contains natural mercury, which, as the semen of Shiva, gives the seed-power of pure awareness…increases prana and sensory acuity…removes Kapha from the lungs and Vata from the colon…Tulsi tea with honey promotes clarity of mind.”
In his chapter on the alchemy of sacrifice in the book ‘Prakruti,’ Robert Svoboda shows us the relationships between plants and principles of cosmic forces, otherwise known as gods and goddesses. He describes the Satya Narayana Puja in which 1000 Tulsi leaves are ‘processed’ by the ‘device’ of mantra alone, and then offered to Vishnu, the cosmic principle of preservation. Shira, basically wheat berries cooked in ghee, is then taken with these leaves. After igniting all the agnis with this specially potentized Tulsi, these same agnis are then nourished by the Shira, and a deep process of life-extending rejuvantion ensues.
Dosage
Classically, a typical dose is 10-20 ml of the fresh leaf juice. However, most people in the West do not have the pleasure of having Tulsi plants growing around their homes, so I would recommend the following herb decoction and dose in most cases; an ounce of dried herb in 16 ounces of water and gently simmered for 30 minutes, then taken three times a day in 5 ounce quantities. One of the world’s main Tulsi scientist, Dr Narendra Singh of Lucknow, recommends a much lower dose, about 2 grams of the freshly dried herb twice daily for several months. A cup of Tulsi tea simply from an infused tea bag is an excellent prophylactic and a good direct medicine for many mild therapies. As mentioned earlier, Tulsi tea is an excellent supportive herb as an anupana, a vehicle, for many other herbs and therapies.
Summary
Tulsi was recognized thousands of years ago by the ancient rishis to be one of India's greatest healing herbs. They saw that this herb is so good for health and healing that they declared that it was God herself. Where most herbs are used for two or three diseases, Tulsi is recommended for hundreds of serious disorders and is actually highly recommended as a daily prophylactic to prevent disease. They established Tulsi as one of the eight indispensable items an any Vedic worship ritual to ensure that every house and temple had at least one Tulsi bush in its proximity, thus allowing everybody easy access to her outstanding healing power. Still today Tulsi, which can be found planted around most homes in India, is the most respected and honored herb there due to its continuing importance in healing, religion, spirituality, culture, and in decorative aesthetics. It is so readily found, now even in the West, that one of its names is Sulabha, 'the easily obtainable one.'
Read more about Tulsi -
Tulsi Queen of Herbs: Holy Basil (pdf)
با سلام
زمان بروز رسانی بعدی این وب نوشت با مقالات علمی مرداد ماه میباشد
از دوستانی که علاقمند به دریافت مقالات علمی هستند دعوت میشود به عضویت خبرنامه درآیند تا بهنگام بروز رسانی از طریق ایمیل ایشان را مطلع سازیم
موفق باشید
بازنگاری شده در تاریخ جمعه 2 تیرماه 1385
اگر به رسم پروژه های ملی 16 سال پیش عمل می کردم گمان نمیکنم در مردادماه هم خبری از مطلب جدید بود!
کمی امروزی تر عمل کردیم و قراری را پیش از موعد به انجام رساندیم!
سلام
تا نوشتاری دیگر? در باب گیاهان دارویی و طب باستانی ایرانی...
زمان و مکانی دیگر...
خدانگهدار...
تا زمان بروز رسانی مجدد? از پاسخ به سوالات و قرار مشاوره با دکتر معذورم.
برای دسترسی به مطالب قبلی? میتوانید از قسمت آرشیو مطالب استفاده کنید.
عزیزان میتوانند برای آگاهی از زمان بروز رسانی محتوای جدید در خبرنامه عضو شوند.
تاریخ احتمالی نوشتار بعدی? تیرماه? همزمان با تولد سه سالگی گیاهان سحرآمیز است.
| ||||
اهداء عضو?... پس از زندگی? قلب شما یک عمر دیگر خواهد تپید
Sala'm(peace)children;
PLEASE GO TO THIS (go to the bottom of the page to fill out a short form please) (http://www.democracyinaction.org/dia/organizationsORG/healthfreedomusa/campaign.jsp?campaign_KEY=7185 WEBSITE AND ADD YOUR VOICE FOR OUR CHOICE TO NATURAL HEALING ARTS DISCIPLINES RATHER THAN SYNTHETICALLY DRIVEN ALOPATHIC MEDICINE. Holistic healing through food is not medicine, its a way of life!
در صورتی که جنین خانم مبتلا به توکسوپلاسما به بیماری مبتلا شود منجر به کوری ، بی حسی موضعی ، عقب ماندگی ذهنی میشود تا آخر عمرشان باید تحت مراقبت باشند و والدین هزینه درمان زیادی را باید تحمل کنند
عامل بیماری انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی است که توسط گربه منتقل می شود.
این عامل در بدن گربه وجود دارد که با مدفوع حیوان دفع می گردد و باعث کیست در بافتهای بدن دیگر حیوانات می شود.
انتقال به انسان بیشتر از طریق تماس دهانی (خوردن ) با بافتهای حیوانات آلوده مثل گاو ، گوسفند ، ( درگوشت خام یا نیمه پخته ) و در کشورهای غیر اسلامی از طریق خوک است و یا اینکه انسان از خود مدفوع تازه گربه بیماری را بگیرد .
انتقال بیماری به طریق زیر است :
1 – انتقال از طریق گوشت : گوشت نیمه پخته ممکن است به تعداد زیادی بیماری را منتقل کند در گوشت پرندگان مثل بوقلمون نیز وجود دارد
- گوشت پخته شده ویا یخ زده خطرناک نیست
- میکروب توکسوپلاسما در اثر حرارت بیش از 66 برای چند دقیقه یا یخ زده با 20- در مدت 18 تا 24 ساعت و یا از طریق خشک کردن از بین می روند. معمولا گوشت گاو ، گوسفند کمتر از خوک مبتلا به عفونت است .
2 – ممکن است انتقال از طریق خوردن انگل موجود در خاک آلوده نیز باشد ( سبزی یا میوه آلوده که درست شسته نشود )
3 – انتقال از طریق مدفوع گربه : توکسوپلاسما گوندی فقط در حیوانات هم خانواده گربه وجود دارد ولی حیوان بیمار می تواند در مدت 2 هفته روزانه حدود 10 میلیون انگل از طریق مدفوع دفع کند این نوع مدفوع حاوی انگل تا 2 یا 3 روز بعد از دفع بیماری زا است اما در مناطق گرم و مرطوب بیشتر از یکسال میتواند در محیط زنده بماند.
- گربه های جوانتر بیشتر حامل این بیماری هستند ، بیشترین خطر مبتلا به این بیماری برای شخصی است که مدفوع گربه را تمیز می کند.
عوامل بیماری زا در خانم های باردار و یا کلأ در انسان :
- خوردن گوشت خام یا نپخته
- خوردن سبزی یا میوه شسته نشده یا خوب شسته نشده
- استفاده از چاقوی آشپزخانه ای که خوب شسته نشده است ( مثلا بدنبال خرد کردن سبزی آلوده یا گوشت آلوده )
- تمیز کردن دشتشوی گربه ( نه در اثر دست زدن به گربه یا بغل کردن آن فقط در اثر تمیز کردن مدفوع تازه گربه )
حدود 1% خانم های حامله ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.
توجه : وقتی توکسوپلاسما مد نظر باشد نباید به تماس با گربه زیاد تاکید داشت انتقال بیماری همانطور که ذکر کردیم می تواند بدون تماس مستقیم بیمار با گربه و از طریق آب ، سبزیجات آلوده اتفاق بیفتد.
علائم بیماری در خانم های باردار
بیشتر زمانی مورد سوال و شک قرار میگیرند که سابقه سقط قبلی به دنبال این بیماری داشته باشند ولی به هر حال
1 – غدد لنفاوی بزرگ شده ، بدون تب
2 – علائم سرماخوردگی یا درد گلو ، خستگی ، تب ، بثورات پوستی
3 – علائم بیماری از بین می رودولی بزرگی غدد لنفاوی تا هفته ها باقی می ماند.
عفونت در جنین از حدود هفته 10 حاملگی شروع می شود و هرچه سن حاملگی پائین باشد ، عفونت در جنین سفت تر و بیشتر است و عفونت در 3 ماه اول خیلی خطرناک است و باعث شود.
در صورتی که عفونت حاد 6 ماه قبل از شروع بارداری اتفاق بیفتد برای جنین خطری وجود ندارد.
تشخیص : تشخیص از طریق آزمایش خون با چک کردن آنتی بادی بر علیه بیماری توکسوپلاسما است که آزمایش ساده ای است و در صورت مثبت بودن بیمار در مسیر درمان قرار می گیرد.
درمان : در صورتی که فعلا مادر مبتلا شده باشد درمان مادر صورت می گیرد که با معرف آنتی بیوتیکهای مناسب که توسط پزشک متخصص عفونی تجویز می شود. در صورتی که در مسیر درمان مشخص شود که جنین نیز مبتلا شده است باید درمانی انجام گیرد یا تا آخر حاملگی درمان صورت پذیرد و بعد از تولد نیز نوزاد درمان شود.