سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ یهودیى او را گفت پیامبر خود را به خاک نسپرده درباره‏اش خلاف ورزیدید . امام فرمود : ] ما در باره آنچه از او رسیده خلاف ورزیدیم نه درباره او ، لیکن شما پایتان را از ترى دریا خشک نگردیده پیامبر خود را گفتید « براى ما خدایى بساز چنانکه ایشان را خدایان است ، و او گفت شما مردمى نادانید » . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
کاربر(2)
لینک دلخواه نویسنده

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
sitemap
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :3
کل بازدید :329777
تعداد کل یاداشته ها : 1567
103/2/31
5:7 ص
عضو هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در پایان با اشاره به مشکلات و پیچیدگی‌های این مرحله به ایسنا گفت:‌ امیدواریم در دهه آینده بتوانیم مردانی را که با مشکل ناباروری مواجهند با پیوند سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی به بیضه آنها درمان کنیم.
محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به درمان ناباروری مردان با پیوند سلول‌های اسپرماتوگونی به بافت بیضه و ورود این طرح به فاز اول مطالعات انسانی شدند.

دکتر منصوره موحدین، عضو هیات علمی گروه علوم تشریح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اعلام این مطلب به خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی به منظور کمک به زوج‌هایی که به علت مردانه نابارور هستند، سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی را که نوعی سلول بنیادی بزرگسال است به بیضه مردان پیوند می‌زنیم.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از ناباروری زوجین علت مردانه دارد، تصریح کرد: مطالعات زیادی از حدود 15 سال پیش تا کنون در زمینه درمان این نوع ناباروری‌ها که عموما به دلایلی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا عدم نزول بیضه در هنگام تولد به وجود می‌آیند، صورت گرفته است؛ به گونه‌ ای که در این روش می‌توانیم سلول‌ها را از خود مردان نابارور گرفته و با انجام فعل و انفعالات آزمایشگاهی و درمان آنها، دوباره سلول‌ها را به بیمار برگردانیم.

موحدین در خصوص دیگر کاربردهای این سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کاربردهای سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی، حفظ دام‌های ارزشمند است که از نظر علوم پایه و بیولوژی تولید مثل اهمیت بسیاری دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره هدف از انجام این پروژه تحقیقاتی گفت: هدف اصلی این مطالعه درمان مردانی است که به دلایل مختلف نابارور شده‌اند. در حال حاضر با پشت سر گذاشتن مراحل اولیه و تحقیقات آزمایشگاهی و با موفقیت در مراحل مختلف تست‌های حیوانی بر روی موش، گوساله و گاو به مرحله اول مطالعات انسانی وارد شده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از ورود این طرح به مرحله کلینیک و درمان مردان نابارور در دهه آینده افزود: یکی از مراحل عمده از پیچیده این پروژه، بیوپسی (تکه برداری) از بیضه مردان است چرا که باید نمونه بسیار کوچکی را در محیط کشت آماده کرده و دوباره به بیمار پیوند بزنیم تا پس از گذشت مدتی بتواند بارور شود،‌ اما در این مرحله تنها تعداد محدودی سلول در اختیار داریم و باید با اصلاح روش‌های انجمادی بتوانیم ‌آ‌نها را مدت زیادی در آزمایشگاه نگه داریم.

عضو هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در پایان با اشاره به مشکلات و پیچیدگی‌های این مرحله به ایسنا گفت:‌ امیدواریم در دهه آینده بتوانیم مردانی را که با مشکل ناباروری مواجهند با پیوند سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی به بیضه آنها درمان کنیم.

گفتنی است این پروژه تحقیقاتی با همکاری دکتر محمدرضا نوروزی، متخصص اورولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) به انجام رسیده است.

  
  

?


 

رابطه زناشویی, واریکوسل, درد بیضه, آزمایش اسپرم

وقتی زوجی بدون جلوگیری با هم رابطه زناشویی دارند و بعد از یک سال خانم باردار نمی شود لازم است از نظر ناباروری بررسی شوند. بعد از معاینه بالینی از مرد آزمایش اسپرم گرفته می شود و براساس نتیجه آزمایش گفته می شود وضعیت اسپرم مرد طبیعی یا کم است یا اینکه هیچ اسپرمی وجود ندارد و نیاز به درمان های ناباروری پیش می آید. دلایل ناباروری مردانه مشخص است. دلایل بسیار متفاوت و متعددی وجود دارد. از آن جمله می توان به اختلالات هورمونی و کروموزومی بیماری های سیستمیک و عمومی ، عفونت های دستگاه تناسلی، انسداد دستگاه انتقال اسپرم، برخی ضربه ها، عوارض برخی جراحی ها و داروها، مصرف الکل، سیگار و... اشاره کرد.
 

? واریکوسل
واریکوسل بیماری مادرزادی است و اکتسابی نیست. در این بیماری وریدهای دور بیضه متورم می شوند و اختلال اسپرم ایجاد می کنند. همانطور که گفتید واریکوسل بیماری نسبتا شایعی است و 15 درصد مردان ممکن است به آن دچار شوند اما واریکوسل، تنها در یک تا 2 درصد بیماران ایجاد اختلالات اسپرموگرام و ناباروری می کند. به عبارتی تمام واریکوسل ها ناباروری نمی دهند. واریکوسل با توجه به شدتی که دارد، دخالتش در ناباروری متفاوت است. هرچه شدت و اختلال ایجاد شده توسط آن شدیدتر باشد میزان دخالت آن در ناباروری بیشتر است.

واریکوسل خود را در سن بلوغ نشان می دهد و گاهی بدون علامت است و فرد در یک معاینه اتفاقی یا بعدها برای درمان ناباروری متوجه آن می شود. در برخی افراد نیز واریکوسل با علامت هایی نظیر سنگینی و درد مختصر بیضه در یک طرف یا دوطرف بروز می کند.

? واریکوسل و ناباروری
اثرات واریکوسل در ناباروری به 2 گروه تقسیم می شود؛ اثرات درازمدت شامل تاثیر در رشد بیضه و اثر فوری شامل تاثیر بر اسپرم! اثر فوری با جراحی بازگردانده می شود. اگر واریکوسل توسط لاپاراسکوپی درمان شود، احتمال آنکه اختلال ناباروری تصحیح شود و اسپرم به وضعیت عادی برگردد زیاد است. در 50درصد موارد در واریکوسل شدید درمان باعث بازگشت قدرت باروری تا حد کامل در فرد می شود اما در برخی موارد باروری طبیعی اصلاح نمی شود.
اگر واریکوسل خیلی شدید باشد و زود خود را نشان دهد، گاهی باعث کاهش اندازه بیضه می شود و درمان خود واریکوسل در این شرایط سلامت فرد را به طور کامل بازنمی گرداند و اثرات دائم آن ماندگار است. یکی از عوارض جراحی واریکوسل، هیدروسل یعنی تجمع آب دور بیضه است اما شایع نیست. در 5 تا 7 درصد موارد در افراد بروز می کند. هیدروسل یک عارضه وخیم نیست و در مواردی اصلا به درمان نیاز ندارد اما اگر شدید باشد با یک جراحی ساده برطرف می شود.

? اختلالات اسپرم
یکی دیگر از دلایل ناباروری اختلالات اسپرم است.یکی از شایع ترین مواردی که باعث ناباروری می شود اختلال اسپرم یا وجودنداشتن اسپرم است. اگر اسپرم در آزمایش اصلا وجود نداشته باشد 2 دلیل عمده دارد؛ اول اینکه اسپرم تولید می شود اما منتقل نمی شود. دوم اینکه اسپرم اصلا تولید نمی شود یا به حدی اندک است که در مایع منی خارج نمی شود. وقتی اسپرم تولید می شود اما منتقل نمی شود، معنایش این است که این افراد دچار انسداد مجاری منتقل کننده هستند که از جمله شایع ترین علل ناباروری است. در این گروه از افراد به رغم سالم?بودن بیضه و وجود نداشتن اختلالات هورمونی، در مایع منی اسپرم وجود ندارد. دلیل این موضوع می تواند جراحی هایی باشد که در آن ناحیه، صورت گرفته و باعث بسته شدن مجاری شده است. در اکثر مواقع این مساله قابل درمان است اما در صورتی که تولید اسپرم دچار مشکل باشد، درمان سخت می شود. بیماری های اولیه یا برخی بیماری ها می توانند باعث شوند که در یک مرد اسپرم تولید نشود یا میزان آن اندک باشد.

? باروری مردانه فاقد اسپرم
برخی از بیماری های دخیل در کاهش میزان اسپرم قابل درمان هستند و با درمان هورمونی یا سایر درمان ها می توان آن را برطرف کرد اما برخی قابل درمان نیستند و از روش های کمک باروری جدید باید استفاده و با کمک مقدار کمی از اسپرم باروری را ایجاد کرد. در صورتی که اصلا اسپرم وجود نداشته باشد نیز فرد می تواند از جنین اهدایی استفاده کند.
وقتی با تمام بررسی ها و درمان های دارویی و عمل واریکوسل مقدار اسپرم برای بارداری طبیعی کافی نباشد از روش های کمک باروری (art) استفاده می شود. ساده ترین روش IUI است . در این روش اسپرم داخل رحم قرار می گیرد. روش دیگر IVF است که در آن اسپرم گرفته شده و در آزمایشگاه کنار تخمک قرار می گیرد. روش دیگر میکرواینجکشن یا ICS است. در این روش اسپرم داخل تخمک تزریق می شود. شانس باروری در این روش بالاتر از سایر روش هاست و تعداد اسپرم لازم بسیار کمتر است.
 

? شانس موفقیت چقدر است؟
تقریبا می توان گفت جز در موارد نادر، این روش، باروری ایجاد می کند و تا 35،30 درصد موفقیت آمیز است.

 


  
  

ناباروری و نازایی

ناباروری در مردان یعنی این که مردی نتواند زنی را پس از یک سال آمیزش باردار کند و در زنان یعنی این که زنی پس از این زمان باردار نشود. همچنین، اگر زنی نتواند جنین را در رحم خود نگه دارد و آن را سقط کند، نابارور به شمار می‌آید. گاهی در زنان واژه‌ی نازایی را به جای ناباروری به کار می‌برند.

از هر 6 زوج یکی به ناباروری دچار می‌شود. در 30 درصد موارد، ناباروری و نازایی به زنان مربوط می‌شود و عامل 30 درصد دیگر ناباروری‌ها و نازایی‌ها، مردان هستند. در 30 درصد دیگر نیز هم مردان و هم زنان درگیرند و در بقیه‌ی موارد، دلیل آن هنوز روشن نیست.

اگر فردی تصور می‌کند نازا یا نابارور است، بهتر است نخست با پزشک در میان بگذارد. برای مردان، نخستین گام اغلب آزمایش اسپرم است. برای زنان، پزشکان آزمایش‌هایی در نظر می‌گیرند تا ببینند آیا تخمدان‌هایشان به درستی کار می‌کنند. زنانی که در 30 سالگی هستند و پس از 6 ماه باردار نشده‌اند، بهتر است با پزشک در میان بگذارند. بخت یک زن برای بچه‌دار شدن پس از 30 سالگی سال به سال کاهش می‌یابد.

دارو و جراحی درمان‌های معمول ناباروری هستند. جای نگرانی نیست، زیرا دو سوم زوج‌هایی که درمان ناباروری را پی‌گیری می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند. امروزه روش‌های پیشرفته‌ای مانند لقاح در لوله‌ی آزمایش( IVF ) کارایی درمان ناباروری را افزایش داده‌اند.

 

عوامل ناباروری و نازایی

عوامل گوناگونی در یک فرآیند چند مرحله‌های دست به دست هم می‌دهند تا یک زن باردار شود و دوره‌ی بارداری را به خوبی به پایان برساند. بنابراین، ناباروری و نازایی فقط به یک عامل وابسته نیست و عوامل بسیاری در آن دخالت دارند.

مراحل بارداری یک زن را می‌توان به زبانی ساده در چند مرحله‌ی زیر بیان کرد:

تخمدان‌های زن باید بتوانند تخمک سالمی آزاد کنند که بتواند از لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) به سوی رحم جابه جا شوند.
مرد باید بتواند اسپرم خود را در مجرای تناسلی زن تخلیه کند و این اسپرم‌ها باید بتوانند خود را به لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) برسانند.
اسپرم و تخمک باید با هم درآمیزند تا تخمک بارور شده (تخم) به وجود آید.
تخم باید بتواند خود را به دیواره‌ی رحم پیوند دهد و از رگ‌های آن غذا دریافت کند تا به جنین نمو یابد و برای چشم گشودن به جهان بیرون آماده شود.

هر گونه نارسایی در هر کدام از این مراحل می‌تواند باعث ناباروری شود. بنابراین، علت ناباروری می‌تواند در کارکرد دستگاه تناسلی مرد یا زن (یا هر دو) نهفته باشد که برخی از آن‌ها برای ما روشن شده و برخی هنوز ناشناخته‌اند. این عوامل می‌توانند خاستگاه ژنتیکی یا محیطی داشته باشند.

 

نازایی در زنان

همان گونه که در بالا گفته شد، برای این که یک زن بتواند بچه‌دار شود، عوامل گوناگونی باید دست به دست هم بدهند و شرایط مناسب را فراهم کنند. اگر حتی یکی از شرایط فراهم نباشد یا تا زمان کافی فراهم نباشد، بارداری رخ نمی‌دهد یا پیش از تولد بچه به پایان می‌رسد.

در بیشتر موارد، نازایی در زنان از نارسایی‌هایی در تخمک‌گذاری ناشی می‌شود. گاهی تخمدان‌ها بسیار زودتر از زمان یائسگی طبیعی از کار می‌افتند که از آن با عنوان از کار افتادگی پیش‌رس تخمدان‌ها( POF ) یاد می‌شود. گاهی نیز تخمدان‌ها به طور منظم تخمک آزاد نمی‌کنند یا تخمکی که آزاد می‌کنند سالم و پایدار نیست. در این حالت گفته می‌شود که بیمار به نشانگان تخمدان پرکیستی ( PCOS ) دچار شده است. در این بیماران حتی هنگامی که تخمک سالمی آزاد و بارور می‌شود، ممکن است رحم برای لانه‌گزینی تخمک بارور شده مناسب نباشد که باز هم به نازایی می‌انجامد.

عوامل دیگر نازایی در زنان ممکن است این‌ها باشند:

بسته شدن لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) در پی رشد نابجای بافت رحم (اندومتریوز)، بیماری التهابی لگن یا جراحی
نارسایی‌هایی فیزیکی در دیواره‌ی رحم
فیبروز رحم (رشد بیش از اندازه‌ی بافت دیواره ی رحم)
شیوه‌ی زندگی و عوامل محیطی نیز می‌توانند بر زنی که زمینه‌ی نازایی را دارد، اثر بگذارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: سن بالا، تنش(استرس)، غذای نامناسب، بیش وزنی یا کم وزنی، سیگار، مواد مخدر و الکل برخی داروها، مواد زهرآگین محیطی، بیماری‌های مقاربتی،
برخی بیماری‌های ژنتیکی، مانند نشانگان کروموزوم ایکس شکننده، نیز می‌تواند در نازایی موثر باشند.

ناباروری در مردان

فرایند باروری در مردان شامل تولید اسپرم بالغ و فراهم کردن شرایط رسیدن آن به تخمک و بارورسازی آن است. ممکن است این فرآیند در مقایسه با فرآیند باروری در زنان، ساده به نظر برسد، اما باز هم باید شرایط بسیاری فراهم باشد تا باروری به سرانجام خوشایندی برسد: توانایی داشتن نعوظ در آلت تناسلی و پایدار ماندن آن، داشتن اسپرم کافی، داشتن منی کافی برای رساندن اسپرم به تخمک و داشتن اسپرم‌هایی با ریخت مناسب تا بتوانند مسیر درستی را به سوی تخمک بپیمایند. اگر هر کدام از این شرایط فراهم نباشد، ناباروری را در پی خواهد داشت.

ناباروی در مردان مانند نازایی در زنان ممکن است از نارسایی‌های فیزیکی(مانند این که بیضه‌ها اسپرم عادی را به میزان کافی نسازند)، مشکلات هورمونی و شیوه‌ی زندگی و عوامل محیطی ناشی شود.

برخی از عوامل محیطی عبارتند از:

سن بالا
تنش(استرس)
قرار گرفتن بیضه‌ها در دمای بالا که بر توانایی اسپرم‌ها در رفتن به سوی تخمک اثر منفی دارد. برای مثال، گاهی بیضه‌ها به درون بیضه‌دان نمی‌روند و درون شکم می‌مانند. این حالت به طور معمول بر نعوظ آلت تناسلی اثری ندارد، اما دمای بالای درون شکم به بیضه‌ها آسیب می‌رساند. در برخی مردان پوشیدن لباس زیر تنگ نیز ممکن است باعث افزایش دمای بیضه‌ها شود.
سیگار، مواد مخدر و الکل
برخی داروها
مواد زهرآگین محیطی
بیماری‌های مقاربتی

برخی بیماری‌های ژنتیکی، مانند نشانگان کلاین‌فلتر، نیز می‌تواند در ناباروری موثر باشند. با وجود آن چه گفته شد، در برخی موارد پزشکان و کارشناسان نمی‌توانند علت ناباروی و نازایی را در مرد یا زن تعیین کنند. هم چنین، برخی از علت‌های شناخته‌شده‌ی ناباروی هنوز درمانی ندارند.

تشخیص ناباروری و نازایی

گرچه باردار نشدن یکی از مشخصه‌های نازایی و ناباروری است، فقط پزشک یا کارشناس بهداشت می‌تواند ناباروری و نازایی را تشخیص دهد. آن‌هایی که تصور می‌کنند نابارور و نازا هستند باید به کارشناس بهداشت یا پزشک مراجعه کنند. چنین افرادی عبارتند از:

زوج‌هایی که پس از یک سال آمیزش باردار نشده‌اند.
زنانی که بی نظمی‌هایی در چرخه‌ی قاعدگی ماهانه‌ی خود دارند یا به اندومتریوز یا فیبروزحمی دچار شده‌اند.
زنانی که باردار شده‌اند، اما بیش از یک بار سقط جنین داشته‌اند.
مردان و زنانی که نارسایی‌ها ژنتیکی خاص دارند.

درمان ناباروری و نازایی

راه‌های گوناگونی برای درمان ناباروری و نازایی وجود دارد، از جمله:

درمان دارویی
جراحی
تلقیح مصنوعی(وارد کردن اسپرم آماده شده‌ی شوهر به دستگاه تولیدمثلی زن)
فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند لقاح در لوله ی آزمایش( IVF )

پزشکان و کارشناسان در بیشتر موارد ناباروری را با درمان دارویی یا جراحی اندام‌های تولیدمثلی درمان می‌کنند. هم چنین، دگرگونی‌هایی در شیوه‌ی زندگی ممکن است به درمان ناباروری کمک کند، از جمله کاهش تنش‌ها، بهبود برنامه‌ی غذایی، دست‌کشیدن از مواد مخدر و الکل یا کاستن دمای پیرامون بیضه ها.

 


  
  

ناباروری مردان به ناباروری در مردان و آن دسته از عوامل و مشکلاتی که در ناباروری به مردان مرتبط است اطلاق می گردد و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد همانند:

واریکوسل

واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایعترین بیماری مردان پس از بلوغ می‌باشد و حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند. در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد می‌‌رسد. واریکوسل شایعترین عامل ناباروری مردان می‌باشد. سن شروع بیماری معمولاً در زمان بلوغ و یا بلافاصله پس از بلوغ می‌باشد ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد گردد. بیمار ممکن است با شکایت بزرگی، یا عدم تقارن بیضه‌ها، یا درد بیضه، و یا پس از ازدواج، با ناباروری مراجعه کند. ولی شایعترین فرم آن، بدون علامت، و بطور اتفاقی، حین معاینه، متوجه آن می‌گردند. اگر واریکوسل برای فرد، عارضه‌ای ایجاد کند لازم است درمان انجام گردد. درغیراینصورت احتیاج به درمانی نیست. عوارض واریکوسل شامل ایجاد درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری می باشد. درد ناشی از واریکوسل دردی با کیفیت احساس سنگینی، که با فعالیت و ایستادن تشدید یافته و با استراحت بهبود می یابد. واریکوسل شایع‌ترین علت تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن است، گرچه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.

 

الیگو اسپرمی

به حالتی که غلظت اسپرم (تعداد اسپرم) در منی اندک باشد الیگواسپرمی (Oligospermia) اطلاق می شود. بعنوان نمونه فردی با تعداد زیر 20 میلیون اسپرم در میلی لیتر منی الیگواسپرمی تلقی می شود. تعداد کم اسپرم در منی می تواند به دلایل مختلفی باشد و این حالت نیز می تواند موقتی و یا دائمی باشد. تشخیص الیگواسپرمی با یک تست ساده منی در مرکز درمان ناباروری حضرت مریم (س) میسر می باشد. در مورد الیگواسپرمی باید خاطر نشان کرد که در حال حاضر درمان دارویی قابل اطمینان و قطعی برای این مورد وجود ندارد. دستیابی به یک بارداری از روش طبیعی به دلیل تعداد کم اسپرم برای این دسته از بیماران بعنوان یک معضل به حساب می آید ولی غیر ممکن نیست. درحالیکه دستیابی به بارداری طبیعی با تعداد اسپرم کم در حالت کلی بسیار کم می باشد، ولی مواردی بسیاری نیز از بارداری های موفقیت آمیز نیز گزارش شده است. بسیاری از زوج هایی که با مشکل تعداد کم اسپرم جهت دستیابی به بارداری طبیعی مواجه هستند می توانند از تکنیک هایی کمک بارورکننده (Assisted reproductive technology) نظیر تلقیح داخل رحم (IUI) و یا لقاح خارج رحمی (IVF) جهت بارداری موفقیت آمیز استفاده کنند.

 

آزواسپرمی

آزواسپرمی (Azoospermia) به حالتی اطلاق می گردد که یک فرد فاقد اسپرم در منی باشد. این حالت اغلب با شانس بسیار کم باروری و یا حتی عقیمی همراه است. آزواسپرمی %1 از جمعیت مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است دلیل %20 از موارد مشاهده شده در ناباروری مردان باشد. همانطور که در بالا اشاره شد نباید با آاسپرمی که عدم وجود منی می باشد اشتباه شود.

آزواسپرمی ممکن است به سه نوع اصلی تقسیم شود:

آزواسپرمی پیش بیضه ای: حالتی است که با تحریک ناکافی بیضه های طبیعی و دستگاه تناسلی طبیعی مشخص می شود. این حالت به دلیل سطوح اندک هورمون FSH و تحریک ناکافی بیضه ها جهت تولید اسپرم می باشد. آزواسپرمی پیش بیضه ای در %2 درصد از انواع آزواسپرمی ها مشاهده می شود.

آزواسپرمی بیضه ای: در این شرایط بیضه ها غیرطبیعی، آتروفیک و یا کلا وجود ندارند و تولید اسپرم به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد یا کاملا انجام نمی شود. از مهمترین عواملی که سبب آزواسپرمی بیضه ای می شوند می توان به دلایل مادرزادی شامل عوامل ژنتیکی مشخص نظیر سندرم کلاین فلتر (Klinefelter syndrome)، برخی از موارد نهان بیضگی (Cryptorchism)، سندروم سلول سرتولی تنها (Sertoli cell-only syndrome) و همچنین به مواردی نظیر عفونت (التهاب بیضه)، جراحی (تروما، سرطان)، پرتوتابی و یا عوامل دیگر می باشند.

آزواسپرمی پس بیضه ای: در آزواسپرمی پس بیضه ای اسپرم تولید می شود ولی انزال نمی شود، شرایطی که 7 تا 51 درصد انواع آزواسپرمی را شامل می شود. مهمترین دلایل بوجود آمدن این حالت شامل انسداد فیزیکی دستگاه تولید مثلی پس از بیضه می باشد. معمول ترین دلیل هم می تواند به علت وازکتومی به عنوان یکی از راههای پیشگیری از آبستنی باشد. البته دلیل برخی دیگر از انسدادها ممکن است مادرزادی، بدلیل عفونت ها باشد. در آزواسپرمی پس بیضه ای اختلالات انزالی شامل انزال برگشت دهنده و یا حتی عدم انزال ممکن است وجود داشته باشد ولی در این نوع از آزواسپرمی اسپرم تولید می شود ولی بدلایل ذکر شده خارج نمی گردد.

آاسپرمی

آاسپرمی (Aspermia) به فقدان کامل منی اطلاق می شود و نباید با آزواسپرمی (Azoospermia) یا فقدان اسپرم در منی اشتباه گرفته شود. بطور طبیعی این حالت منجر به ناباروری می شود. یکی از دلایل آاسپرمی مربوط به انزال برگشت دهنده (Retrograde ejaculation) یا ورود منی به داخل مثانه بجای خروج از میزراه در زمان انزال می باشد. این حالت می تواند به دلیل مصرف زیاد دارو یا جراحی پروستات باشد. از دیگر دلایل آاسپرمی می توان به انسداد مجاری انزالی (Ejaculatory duct obstruction) اشاره کرد که از مهمترین دلایل آن می توان به فقدان کامل یا حجم بسیار اندک منی (الیگواسپرمی) که منی تنها شامل ترشحات غدد پروستات در مجاری انزالی می باشد اشاره کرد.

 


  
  
این دستگاه در صورت از بین رفتن نفس فرد (پیرمرد یا نوزادتان)با اژیر شما را بیدار می کند
Respisense™ Ditto Tummy Movement Monitor

Respisense™ - the revolutionary ‘use anywhere’; baby breathing effort monitor, sold worldwide including the UK since 2005. This is the official UK website for Respisense™.

An increasing number of parents are aware of the need to ensure that their baby’ s breathing is uninterrupted during sleep. Traditional baby breathing monitors and baby movement devices are ineffective in most baby sleeping situations outside a cot or baby’ s bed.

Respisense™ is designed for portability and flexibility; its simple operation requires no mains power, simply clip it onto the waistband of your baby’ s nappy, turn it on and it will quietly and unobtrusively monitor baby’ s tummy movements. If no baby tummy movement is detected, Respisense™ will trigger an alarm.

Unique and Proactive

Proactive monitoring of your baby’ s respiratory movement is achieved with the TummyTickle™; a tactile stimulator that gently acts as a ‘wake-up call’ for your baby by gently stimulating the tummy after an initial 15 seconds of inactivity.

Where baby tummy movement does not resume within 5 seconds of TummyTickle™ an alarm will sound alerting parent or carer to the potential danger. The alarm itself will usually stir baby back to normal breathing activity.

Portable Tummy Movement Monitor

Respisense™ Ditto can be used practically anywhere that baby may fall asleep. Use Respisense™ in:

  • Traditional cots or cribs
  • Moses Baskets or Bassinets
  • Travel cots
  • Baby travel systems
  • Prams and pushchairs
  • Papooses and slings
  • Co-sleeping
  • Anywhere baby sleeps
  • Co-sleeping babies, whether twins or triplets sleeping in one cot, or babies in need of special care, can be monitored safely and remotely.
  • Respisense™ is simply the most versatile, portable and convenient way to monitor your baby’ s tummy movements.
  • Please take a few moments to browse the website and learn more about this innovative, user-friendly baby security product.

£79.99

  
  
افراد باید از سبزیجات گندزدایی شده استفاده کرده و از خوردن سبزیجاتی که در برخی اماکن به صورت آماده عرضه می‌شوند جلوگیری کنند.


درد ناحیه شکم، اسهال خونی، نارسایی کلیه و کم خونی از علائم ورود باکتری "ای کولای" به بدن هستند.

به گزارش مهر، دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: شستشوی دست با آب و صابون بعد از رفتن به توالت و قبل از خوردن غذا از سرایت این بیماری به بدن جلوگیری می‌کند.

وی افزود: افراد باید از سبزیجات گندزدایی شده استفاده کرده و از خوردن سبزیجاتی که در برخی اماکن به صورت آماده عرضه می‌شوند جلوگیری کنند.

ندافی با اشاره به ضرورت جداسازی غذاهای پخته از خام توسط خانم‌هایی که آشپزی می‌کنند، اظهار داشت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع این باکتری در افراد کشور ثبت نشده است و موارد فوق برای آمادگی مقابله با شیوع احتمالی ذکر می‌شود


90/3/25::: 7:18 ع
نظر()
  
  

مردجوانی کنار نهر آب نشسته بود و غمگین و افسرده به سطح آب زل زده بود  ... مرد سالخورده ای از آنجا می گذشت او را دید و متوجه حال پریشانش شد و کنارش نشست مرد جوان بی اختیار گفت: عجیب آشفته ام و همه چیز در زندگی ام به هم ریخته است. به شدت نیازمند آرامش هستم و نمی دانم این آرامش را کجا پیدا کنم؟ مرد سالخورده برگی از درختی کند و آن را داخل نهر آب انداخت و گفت : به این برگ نگاه کن وقتی داخل آب می افتد خود را به جریان آب می سپارد وبا آن می رود سپس سنگی بزرگ را از کنار جوی آب برداشت و داخل نهر انداخت . سنگ به خاطر سنگینی اش داخل نهر فرو رفت و در عمق آب کنار بقیه ی سنگ ها قرار گرفت ... مرد سالخورده گفت: این سنگ را هم که دیدی. به خاطر سنگینی اش توانست بر نیروی جریان آب غلبه کند و درعمق نهر قرار گیرد اما امواجی را روی آب ایجاد کرد و بر جریان آب تاثیر گذاشت حال تو به من بگو آیا آرامش سنگ را می خواهی یا آرامش برگ را ؟! مرد جوان مات و متحیر به او نگاه کرد و گفت: اما برگ که آرام نیست او با هر افت و خیز آب نهر بالا و پائین می رود و الان معلوم نیست کجاست!؟ لااقل سنگ می داند کجا ایستاده و با وجودی که در بالا و اطرافش آب جریان دارد اما محکم ایستاده و تکان نمی خورد. من آرامش سنگ را ترجیح می دهم ! مرد سالخورده لبخندی زد و گفت : پس حال که خودت انتخاب کردی چرا از جریان های مخالف و ناملایمات جاری زندگی ات می نالی؟ اگر آرامش سنگ را برگزیده ای پس تاب ناملایمات را هم داشته باش و محکم هر جایی که هستی ...آرام و قرار خود را از دست مده در عوض از تاثیری که بر جریان زندگی داری خشنود باش...


مرد جوان که آرام شده بود نفس عمیقی کشید و از جا برخاست و از مرد سالخورده پرسید: شما اگر جای من بودید آرامش سنگ را انتخاب می کردید یا آرامش برگ را؟ پیرمردلبخندی زد و گفت: من تمام زندگی ام خودم را با اطمینان به خالق رودخانه هستی به جریان زندگی سپرده ام و چون می دانم در آغوش رودخانه ای هستم که همه ذرات آن نشان از حضور یار دارد از افت و خیزهایش هرگز دل آشوب نمی شوم من آرامش برگ را می پسندم ولی می دانم که خدایی هست که هم به سنگ توانایی ایستادگی را داده است و هم به برگ توانایی همراه شدن با افت و خیزهای سرنوشت ...


  
  


 





سوالات



1 –چگونه می توان یک زرافه را داخل یک یخچال قرار داد؟  


2- چگونه می توان یک فیل را داخل یک یخچال قرار داد؟


3- شیر، سلطان جنگل، تمام حیوانات را به یک گردهمایی فرا می خواند. تمام حیوانات به جز یکی از این حیوانات در این گردهمایی شرکت می کنند. حیوانی که غایب بوده کدام است؟


4- شما باید از یک رودخانه عبور کنید. این رودخانه محل زندگی تمساح ها است. چگونه از آن عبور می کنید؟


ابتدا جواب دهید و سپس پاسخ ها را بخوانید.


 


 



و اما پاسخ ها:


پاسخ درست این است:



1 - در یخچال را باز کنید، زرافه را در آن قرار دهید و سپس در یخچال را ببندید.


نتیجه: این سوال به ما یاد می دهد که نباید برای کارهای ساده دنبال راه حل های پیچیده بگردیم.


 


2 - در یخچال را باز کنید، فیل را در آن قرار دهید و سپس در یخچال را ببندید. این پاسخ اشتباه است، پاسخ درست این است، در یخچال را باز کنید. زرافه را بیرون بیاورید، فیل را در یخچال بگذارید و سپس در یخچال را ببندید.


نتیجه: این سوال به ما یاد می دهد که برای حل مسئله، به فعالیت های قبلی نیز فکر کنیم.


 


3-  پاسخ درست این است : فیل. چون فیل داخل یخچال بوده و نمی توانسته در گردهمایی شرکت کند.


نتیجه: این سوال به ما یاد می دهد که در حل مسئله نباید فرضیات قبلی را فراموش کنیم.


 


بسیار خوب! اگر به 3 سوال اول پاسخ درست نداده اید هنوز یک شانس دیگر دارید.


 


4-  پاسخ درست این است با شنا از رودخانه عبور کنید. تمام تمساح ها در گردهمایی حیوانات هستند و خطری شما را تهدید نمی کند.


نتیجه: این سوال به ما یاد می دهد که از اشتباهات گذشته پند بگیریم.


90/3/11::: 5:23 ع
نظر()
  
  

مراحل مختلف گوارش (جالب)


دستگاه گوارش

انجام مراحل گوارش یکی از مهمترین اعمال فیزیولوژیک بدن انسان است.


 - دهان اولین مرحله گوارشی و محل دریافت احساس طعم (بو – مزه ) غذاست .


- بزاق یا آب دهان از سه جفت غدد بزاقی بنا گوشی، زیر زبانی و تحت فکی برحسب نوع غذا یک تا یک ونیم لیتر در 24 ساعت ترشح می شود.


- تحریکات عصبی شامل مشاهده، بوئیدن، چشیدن و تجسم اغذیه، اشتها، تحریکات مکانیکی اعم از خوردن غذا، تماس آن با مخاط معده و روده، تحریکات شیمیایی ناشی از الکل و هیستامین ها عواملی هستند که باعث ترشح شیره معده می شوند.


- غذای معمولی متشکل از مخلوط خوراکی های مختلف بین 3-5 ساعت در معده باقی می ماند این مدت توقف برای غذا های کربوهیدراتی 1-3 ساعت برای پروتئین ها 3-5 ساعت و برای چربی 4-6 ساعت است.


- روده کوچک با طول حدود 8 متر و قطر 3 سانت، آنزیم های زیادی دار د و کار حضم و قابل جذب شدن مواد غذایی در آن انجام می گردد و در نهایت بیشتر مواد در روده کوچک جذب می شوند.


- مقداری از غذاهای هضم نشده مثل سلولز، غضروف ، نشاسته ، مولکول های پروتئین و چربی و نیز مقداری مواد جذب نشده (آب و اسید ها آمینه ) به همراه بقایای شیره های گوارشی و لاشه های سلولی به روده بزرگ می ریزند که آب آن به تدریج باز جذب شده و شکل می گیرد . سپس باکتری های موجود در  روده این مواد را تخمیر می کنند و اسیدهای لاکتیک، بتیریک، استیک، دی اکسیدکربن، متان، الکل و ترکیبات دیگر ایجاد می شود که به همراه مدفوع دفع می گردد. 


 


  
  
   1   2   3   4   5      >